Uutiset

Matias Johansson nimitetty Länsimetron toimitusjohtajaksi 1.3.2025 alkaen

Länsimetro Oy:n hallitus on nimittänyt Länsimetron toimitusjohtajaksi Matias Johanssonin 1.3.2025 alkaen. Johansson on toiminut Länsimetron talousjohtajana keväästä 2017 alkaen ja vt. toimitusjohtajana 1.1.2024. Johansson on koulutukseltaan filosofian maisteri. Aiemmin Johansson on toiminut kiinteistö- ja rakennusalan taloushallinnon, liiketoiminnan kehityksen ja johdon tehtävissä.

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien omistama osakeyhtiö, joka omistaa modernia ja aikaa kestävää metroinfraa Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen saakka. Länsimetron tehtävänä on omistaa ja kehittää metroasemia, rataa ja metrojärjestelmiä. Länsimetro varmistaa, että sen omistama metroinfra säilyy toimivana ja turvallisena koko elinkaarensa ajan.

Matias Johansson on Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja 1.3.2025 alkaen. Kuva: Sami Siilin Photography

Yhteystiedot

Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo, puh. 050 593 3359
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matias Johansson, puh. 040 590 0313, etunimi.sukunimi(at)lansimetro.fi

Sujuva yhteistyö ja ainutlaatuinen asiantuntemus takaavat tehokkaan metroinfraomaisuuden hallinnan

Länsimetrossa on ainutlaatuista osaamista modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistamisesta, kehittämisestä ja rakentamisesta. Länsimetron asiantuntijat avaavat Länsimetron tehtäväkenttää ja kertovat työstään. Esittelyvuorossa on Juhani Penttilä, joka toimii kiinteistö- ja infrajohtajana. 

 Kuka olet? Mitä teet Länsimetro Oy:ssä?

Olen Juhani Penttilä. Työskentelen Länsimetrossa kiinteistö- ja infrajohtajana.

Mikä on suosikkiasemasi?

Suosikkiasemani on Matinkylä, joka on entinen kotiasemani. Olin myös mukana rakentamassa Matinkylän metroaseman läntistä sisäänkäyntiä. Erityisellä mielenkiinnolla olen seurannut tämän sisäänkäynnin ympäristön kehitystä. Alueella toimii nykyisin niin uimahalli, lukio kuin hotellikin. Mielestäni Matinkylä on erinomainen palvelukeskittymä ja liikenteen solmukohta, joka palvelee monella arjen osa-alueella.

Penttilä oli vuonna 2020 mukana rakentamassa Matinkylän metroaseman läntistä sisäänkäyntiä. Hän nimeää Matinkylän suosikkiasemakseen. Kuva: Timo Kauppinen, Indav Oy

Lue lisää Matinkylän metroasemasta.

Matkasi Länsimetroon

Päädyin Länsimetroon rekrytoijan yhteydenoton kautta. Työskentelin tuolloin rataisännöitsijänä konsulttiyhtiössä Väylän toimeksiannon tehtävissä. Aloitin Länsimetrossa tammikuussa 2019 radan kunnossapitopäällikkönä, ja samalla muutin Tampereelta Espooseen. Vuonna 2020 etenin kiinteistö- ja infrajohtajaksi silloisen johtajan eläköityessä.

Uusi tehtävä tuntui aluksi haastavalta, mutta olen ottanut tehtäväkentän haltuuni pala kerrallaan. Ajattelen, että työ opettaa tekijäänsä. Saan koko ajan oppia uutta ja toimintaympäristö kehittyy jatkuvasti. Tämä vaatii sopeutumista ja muutoksen sietokykyä, mutta samalla tarjoaa mahdollisuuksia kehittyä.

Mitä kaikkea työnkuvaasi kuuluu?

Kiinteistö- ja infrajohtajana vastaan länsimetro-osuuden toimivuuden varmistavan huolto- ja kunnossapitotoiminnan johtamisesta, organisoinnista ja yhteistyön toimivuudesta. Teen paljon yhteistyötä Kaupunkiliikenteen kanssa. Kaupunkiliikenne vastaa metroinfran operatiivisesta huoltotoiminnasta. Kiinteistö- ja infrajohtajana olen mukana monissa Länsimetron ja Kaupunkiliikenteen yhteistyöryhmissä, joiden säännölliset tapaamiset rytmittävät vuotta. Teen myös yhteistyötä viranomaisten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Minulla on kustannusvastuu länsimetron metroinfran ylläpidosta, kunnossapidosta ja hallinnoinnista. Työhöni kuuluu hallinnollisia tehtäviä, kuten sopimusten ja päätösten valmistelua, valtuuksien mukaisten päätösten tekemistä ja hallitukselle esiteltävien asioiden valmistelua vastuualueeni osalta. Lisäksi teen jonkin verran asiantuntijatehtäviä. Olen esimerkiksi osallistunut ratageometrian mittaushankinnan valmisteluun.

Toimin omistamisen tiimin esihenkilönä. Tiimiini rekrytoidaan parhaillaan kiinteistöjen ylläpidon ja talotekniikan asiantuntijaa, joten lähiviikkoina on luvassa hakemusten läpikäyntiä, haastatteluja ja muita rekrytointiin liittyviä tehtäviä.

Länsimetron omistajakaupunkien asettama tavoite Länsimetrolle on kiinteistöomaisuuden tehokas hallinta. Miten tämä tavoite näkyy sinun työssäsi?

Avainasemassa tämän tavoitteen saavuttamisessa on asiantuntevat resurssit ja osaaminen. Vahva osaaminen mahdollistaa kiinteistöomaisuuden tehokkaan hallinnan. Osaamista on oltava myös tulevaisuudessakin.

Kiinteistöomaisuuden hallinnassa toimitaan sovittujen toimintamallien ja aikataulujen mukaisesti. Monet omaisuudenhallinnan tehtävät toistuvat säännöllisesti. Sujuva ja tiivis yhteistyö Kaupunkiliikenteen kanssa on keskeistä tehokkaassa tekemisessä. Yhteistyötä ja toiminnan suunnittelua edistävät yhdessä sovitut työskentelytavat. Meillä on esimerkiksi yhteistyön vuosikello ja käytössämme on yhteinen työskentelytila. Yhteistyölle on asetettu tavoitteet ja avaintulosaluemittarit. Seuraan aktiivisesti yhteistyön sujumista, ja tehtäväni on myös reagoida mahdollisiin haasteisiin ja kehittää toimintaa.

Elinkaariajattelu on omaisuudenhallinnan ydintä. Elinkaarisuunnitelma ja jatkuvasti ylläpidettävä PTS-suunnitelma (pitkän tähtäimen suunnitelma) ohjaavat metroinfran ylläpitoa. Minun ja tiimini tehtäviin kuuluu, että PTS-suunnitelma on ajan tasalla, ja se huomioidaan talousarvion ja budjetin laadinnassa. Keskityn osaltani varmistamaan, että erityisesti budjetin seuranta ja ennusteet ovat ajan tasalla. Seuraan myös huolto- ja kunnossapitosuoritteiden toteutumista säännöllisistä raporteista ja tarvittaessa huoltokirjasta. Laskutukseen liittyvät tehtävät ovat myös oleellinen osa työtäni.

Esimerkiksi näillä edellä kuvatuilla tekemisillä varmistetaan, että länsimetro-osuudelle hankitut huolto- ja kunnossapitotyöt tehdään suunniteltujen aikataulujen ja hyväksytyn budjetin raameissa.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Työskentelen Länsimetron toimistolla Keilaniemessä, ja noin kahtena päivänä viikossa teen töitä etänä. Arvostan sitä, että Länsimetrossa on joustavat työajat. Tämä helpottaa esimerkiksi työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisessa.

Säännölliset tapaamiset ja kokoukset on kalenteroitu jo pitkälle eteenpäin ja rytmittävät työviikkojani. Vuosikellot ja säännöllisesti toistuvat tehtävät ohjaavat vahvasti työtehtävien painopistettä eri ajankohtina. Esimerkiksi keväällä Länsimetron ja Kaupunkiliikenteen välisessä yhteistyössä panostetaan talousarvion valmisteluun ja syksyllä ajankohtaista on budjetointitehtävät.

Yllättävät tilanteet ja kiireiset tehtävät voivat muuttaa kuitenkin päivän suunnitelmia. Töitä täytyy osata priorisoida, jotta muiden tekemiseen vaikuttavat tehtävät etenevät ja tärkeät tehtäväkokonaisuudet valmistuvat sovitussa aikataulussa.

Mikä työssäsi erityisesti motivoi?

Koen, että tekemälläni työllä on merkitystä isossa kuvassa. Metro on pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen selkäranka, jonka merkitys ei tule vähenemään tulevaisuudessa. Metroinfran toimivuuteen, luotettavuuteen ja turvallisuuteen panostetaan nyt ja tulevaisuudessa. Metro on merkittävä kasvukäytävä ja osa kaupunkikehitystä. Espoo valmistelee yleiskaavaa 2060, jonka luonnoksen kaupunginhallitus asetti nähtäville viime vuonna. Pitkällä tähtäimellä minua motivoi myös ajatus, että yleiskaavassa 2060 raideliikenteeseen tutkitaan vaihtoehtona metron jatketta Kivenlahdesta Kauklahteen, ja Matinkylän ja Espoon keskuksen välille tutkitaan metro- tai pikaraitiovaihtoehtoja.

Länsimetro toimii merkittävällä tehtäväkentällä, joka tarjoaa monipuolisia työtehtäviä ja mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Länsimetro on myös varma ja luotettava työnantaja.

Yksi konkreettinen esimerkki motivoivista työtehtävistäni on Länsimetron ja Kaupunkiliikenteen pitkän aikavälin yhteiset tavoitteet. Minusta on mielenkiintoista katsoa eteenpäin ja kehittää toimintaamme yhteisesti määrittelemäämme suuntaan. Tällä työllä varmistamme länsimetron turvallisuuden ja luotettavuuden sekä hoidamme infraomaisuutta läpinäkyvästi ja kustannustehokkaasti.

Länsimetrossa halutaan kehittää palautteenantoa, tehdä palautteesta välitöntä ja arkista. Mistä sinä sait viimeksi palautetta?

Olen saanut palautetta siitä, että hoidan vastuullani olevat tehtävät ajallaan ja luotettavasti. Saan kiitosta siitä, että olen kaikissa tilanteissa rauhallinen, minulta löytyy tarvittaessa aikaa auttaa ja jaksan kuunnella.

Minua ilahduttaa saada tekemästämme työstä palautetta matkustajilta. Esimerkiksi alkuvuodesta Aalto-yliopiston metroasemalle tehtiin pieni kehitystoimenpide, jossa lisättiin penkki helpottamaan matkustajien odotusaikaa, kun metrosta vaihdetaan pikaratikkaan. Tästä tulleet kiitokset lämmittävät mieltä, ja erityisen kivaa  oli jakaa positiivinen palaute tekijöille.

Elinkaariajattelu metroinfran omistamisen ytimessä

Länsimetro Oy varmistaa, että sen omistama metroinfra pysyy hyvässä kunnossa koko elinkaarensa ajan. Mitä metroinfran elinkaari ylipäänsä tarkoittaa? Missä elinkaaren vaiheessa länsimetron osalta nyt ollaan? Tutustutaan elinkaariajatteluun.

Kaikilla rakennuksilla on elinkaari – näin myös metroinfralla. Elinkaarella tarkoitetaan ajanjaksoa, joka kattaa rakennuksen suunnittelun, rakentamisen, käytön ja lopulta purkamisen. Samat elinkaaren vaiheet koskevat myös metroinfraa. Elinkaariajattelu on kestävän metroinfran omistamisen ytimessä. Länsimetro-osuuden osalta ollaan nyt metroinfran käyttövaiheessa.

Tutustu Länsimetro Oy:n omistamaan metroinfraan.

Rakentamisesta matkustajaliikenteen käyttöön

Länsimetro Oy rakennutti omistamansa metroinfran. Länsimetron rakentamisesta päätettiin ja rakentaminen alkoi vuonna 2009. Länsimetro Oy rakennutti metroinfran kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin Ruoholahti-Matinkylä-osuus, jolla matkustajaliikenne alkoi marraskuussa 2017. Toisessa vaiheessa rakennettiin Matinkylä-Kivenlahti-osuus, jolla liikenne alkoi joulukuussa 2022.

Länsimetroa rakennettiin kahdessa vaiheessa. Länsimetron rakentamisen vaiheista voi lukea lisää historia-osuudesta.

Käyttövaiheessa metroinfraa ylläpidetään, huolletaan ja kehitetään

Länsimetro-osuus on matkustajaliikenteen käytössä, eli metrot kulkevat turvallisesti radalla ja matkustajien on sujuvaa liikkua metroasemilla. Tämä vaihe on nimeltään elinkaaren käyttövaihe. Käyttövaiheessa Länsimetro Oy:n tehtävä on pitää omaisuudestaan hyvää huolta: metroinfraa ylläpidetään, huolletaan ja kehitetään, jotta sitä on turvallista käyttää.

Vaikka metroliikenne länsimetro-osuudella on käynnissä, niin Länsimetro Oy:llä on yhä jäljellä toisen osuuden hankesuunnitelmaan kuuluvia rakentamistehtäviä mm. Kivenlahden metroaseman läntinen sisäänkäynti ja liityntäpysäköinnin lisärakentamista. Nämä hankkeet etenevät samaan aikaan ympäröivän rakentamisen kanssa.

Metroinfran ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii huolellista suunnittelua ja investointeja. Käytännössä Länsimetro Oy tekee metroinfran ylläpidon osalta tiivistä yhteistyötä Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa. Länsimetro Oy suunnittelee, ohjaa ja seuraa länsimetro-osuuden kehittämis-, ylläpito- ja huoltopalvelujen toteutumista ja laatua. Kaupunkiliikenne Oy huolehtii koko pääkaupunkiseudun metrolinjan huolto- ja kunnossapitotehtävistä.

Kaikista länsimetro-osuuden järjestelmistä ja rakenteista on yksityiskohtaiset huoltosuunnitelmat huoltokirjassa. Metroinfran ylläpito tehdään näiden mukaisesti. Huoltokirja on keskeinen osa metroinfran elinkaarisuunnittelua ja ylläpitoa. Oleellinen osa elinkaariajattelua on koko elinkaaren aikainen tiedonhallinta.

Katse pitkällä tulevaisuudessa

Metro on kestävä joukkoliikennemuoto ja investointi kestävään kehitykseen. Metron rakentaminen on ollut omistajakaupunkien Espoon ja Helsingin valinta kestävän liikkumisen puolesta. Metroa ei ole rakennettu vain tämän päivän joukkoliikenteen käyttäjille, vaan jo metroa rakentaessa on katsottu vähintään sata vuotta eteenpäin. Mittaluokkaa kuvaa se, että esimerkiksi Lontoossa metro on jo yli 160 vuotias.

Metroinfran omistajan on katsottava pitkällä tulevaisuuteen. Länsimetro Oy työskentelee sen eteen, että tulevatkin sukupolvet voivat liikkua metrolla sujuvasti ja turvallisesti, eikä käytössä oleva metroinfra rapistu. Tunneli ja runkorakenteet kestävät pitkiä aikoja. Kevyempien rakenteiden ja monien teknisten järjestelmien elinikä on puolestaan lyhyempi, sillä rakenteet kuluvat ja järjestelmien teknologia kehittyy. Elinkaariajattelussa tilojen ja järjestelmien käyttöä suunnitellaan sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä siten, että turvallisuus ja luotettavuus on taattu metron koko elinkaaren ajan. Valitut materiaalit kestävät teknisesti ja tyylillisesti aikaa, ja metrolinja on tarvittaessa jatkettavissa vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Myös metron kapasiteetin parantaminen on työn alla.

Metroinfran purkamisvaihe on hyvin  kaukana tulevaisuudessa, mutta elinkaariajattelu kattaa myös tämän vaiheen, ja tulevaisuudessa se otetaan huomioon.

 

 

Haemme kiinteistöjen ylläpidon ja talotekniikan asiantuntijaa

Länsimetro etsii nyt motivoitunutta kiinteistöjen ylläpidon ja talotekniikan asiantuntijaa monipuoliseen rooliin Espooseen! Hae viimeistään 2.3.3025.

Mitä tulet tekemään?

Roolissasi toimit Länsimetron kiinteistöjen oman vastuualueesi teknisten järjestelmien asiantuntijana. Osallistut aktiivisesti järjestelmien hallinnointiin, ylläpidon palveluverkoston johtamiseen sekä toiminnan kehittämiseen. Työskentelet erityisesti LVI-järjestelmien parissa, varmistaen niiden toimivuuden ja elinkaarenhallinnan osana metron järjestelmäkokonaisuutta. Arvostamme kokemusta palonsammutus- ja savunhallintajärjestelmistä toimintavarmuuskriittisessä toimintaympäristössä. Tehtävän tarkempi painotus muotoutuu valittavan henkilön osaamisen ja vahvuuksien mukaan.

Työsi keskeisiä osa-alueita ovat oman vastuualueesi teknisten järjestelmien ylläpidon seuranta ja johtaminen, sidosryhmäyhteistyö sekä mahdolliset kehitysprojektit. Käytännön työssä osallistut palveluverkoston johtamiseen, laadit esityksiä ja selvityksiä, jalkaudut säännöllisesti Länsimetron asemille ja osallistut budjetointiin sekä vastuualueeseen liittyvien hankintojen valmisteluun. Metroinfran operatiivisesta huoltotoiminnasta vastaa Kaupunkiliikenne, ja tehtävässäsi seuraat, valvot ja kehität yhteistyötä heidän kanssaan varmistaen järjestelmien toimivuuden ja ylläpidon laadun. Kaupunkiliikenteen lisäksi teet tiivistä yhteistyötä myös muiden kumppaneiden kanssa. Osallistut myös projekteihin ja erilaisiin kehityshankkeisiin, jotka voivat liittyä esimerkiksi rakennushankkeisiin tai kiinteistöjen energiatehokkuuden parantamiseen.

Millaista osaajaa etsimme?

Etsimme kiinteistöjen ylläpidon ammattilaista, jolla on osaamista taloteknisistä järjestelmistä ja motivaatiota seurata ja kehittää metroympäristön teknisiä ratkaisuja. Tehtävässäsi työskentelet tiiviisti eri sidosryhmien kanssa, joten hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä. Kyseessä on monipuolinen ja vastuullinen rooli, joten hallitset laajoja kokonaisuuksia, tuot rohkeasti esiin omat näkemyksesi ja viet asioita oma-aloitteisesti eteenpäin. Olet innokas kehittämään osaamistasi ja asiantuntijuuttasi sekä oppimaan uutta työsi parissa.

Hakijalta odotetaan:

  • Soveltuvaa teknistä koulutusta (esim. LVI tai automaatio)
  • Kokemusta teknisten järjestelmien (esim. LVI tai taloautomaatio) kunnossapidosta – kokemus vaativista teollisuus- tai kiinteistökohteista katsotaan eduksi.
  • Ymmärrystä taloteknisten järjestelmien toiminnasta ja niiden keskinäisistä riippuvuuksista
  • Hyviä yhteistyö- ja viestintätaitoja, raportointitaitoja sekä järjestelmällisyyttä hoitaa laajaa työnkuvaa
  • Tavanomaisten toimisto-ohjelmistojen hallintaa
  • Hyvää suomen kielen taitoa sekä englannin kielen ymmärrystä

Lisäksi eduksi katsotaan:

  • Kokemus huoltokirja- ja tiedonhallintajärjestelmistä
  • Kiinteistöjen elinkaaren hallinnan osaaminen
  • Kokemus kiinteistöjen hallinnoinnista ja johtamisesta
  • Rakentamiseen liittyvä asiantuntemus
  • Hankintamenettelyiden ja julkisten hankintojen tuntemus
  • Metron toimintaympäristön tuntemus

Tarjoamme sinulle:

  • Monipuolisen ja vastuullisen roolin merkityksellisessä ja vakaassa yrityksessä. Länsimetro on modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistaja. Vastuullisuus on metroinfran omistamisen ytimessä. Metro on keskeinen osa omistajakaupunkien hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista.
  • Pienen, ketterän ja matalahierarkisen organisaation
  • Itsenäisen ja vastuullisen roolin
  • Mahdollisuuden vaikuttaa ja kehittää Länsimetron omaisuuden hallintaa
  • Mukavan työyhteisön – Länsimetrolla on hyvä yhteishenki ja henkilöstö viihtyy yhdessä
  • Mahdollisuuden osittaiseen etätyöskentelyyn sekä joustavat työajat
  • Kattavat työsuhde-edut: lounas- ja puhelinedun lisäksi monipuolisesti muita etuja, joilla Länsimetro huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista.

Käytännön asiat:

Tässä vakituisessa ja kokoaikaisessa tehtävässä työllistyt suoraan asiakasyrityksemme Länsimetron palvelukseen. Tehtävässä aloitus on sopimuksen mukaan. Länsimetron toimisto sijaitsee Espoon Keilaniemessä sujuvien liikenneyhteyksien varrella ja työssä on mahdollisuus osittaiseen etätyöhön. Länsimetrolla työskennellään kuitenkin useampana päivänä viikossa toimistolla, ja tässä tehtävässä liikut myös säännöllisesti Länsimetron asemilla.

Kiinnostuitko?
Lähetä ansioluettelosi sekä motivaatiokirjeesi PDF-muodossa viimeistään sunnuntaina 2.3.2025 aTalentin hakujärjestelmän kautta.

Kerrothan hakudokumenteissasi myös palkkatoiveesi ja aikaisimman mahdollisen aloituspäivän. Käymme hakemuksia läpi jo hakuajalla niiden tulojärjestyksessä. Emme vastaanota hakemuksia sähköpostitse, vaan käsittelemme ainoastaan hakujärjestelmän kautta saapuneet hakemukset.

Voit tutustua Länsimetroon tarkemmin täällä https://www.lansimetro.fi/ ja Länsimetroon työpaikkana sekä Länsimetrossa työskentelevien asiantuntijoiden tarinoihin osoitteessa: https://www.lansimetro.fi/tietoa-meista/tyopaikkana/. Lisätietoa tehtävästä antaa Länsimetron Kiinteistö- ja infrajohtaja Juhani Penttilä ma 17.2. klo 12.30-15.00 tai torstaina 27.2. 14-15 (044 0874 042). Tehtävää ja hakuprosessia koskeviin kysymyksiin vastaa aTalentin Managing Recruitment Consultant Sara Juutinen (044 3023 518, sara.juutinen(at)atalent.fi).

Länsimetron toimisto sijaitsee Espoon Keilaniemessä sujuvien liikenneyhteyksien varrella ja työssä on mahdollisuus osittaiseen etätyöhön. Länsimetrolla työskennellään kuitenkin useampana päivänä viikossa toimistolla, ja tässä tehtävässä liikut myös säännöllisesti Länsimetron asemilla.

 

Matinkylän metroasemalla pintarakenteiden tarkastus- ja korjaustöitä

Matinkylän metroaseman liukuporrasalueella tullaan tarkastamaan seinäpinnat ja varmistamaan seinälaattojen kiinnitysten pitävyys. Tarkastustyöhön ryhdytään, sillä liukuportaan viereiseltä seinältä havaittiin seinärakenteesta irronnut laatta.

Töiden vuoksi yksi liukuporras on suljettu. Liukuporras sijaitsee metroaseman Iso Omena -kauppakeskuksen ja bussiterminaalin puoleisella sisäänkäynnillä, välitason ja bussiterminaalitason välillä.

Yhden laatan irtoamisen vuoksi laattojen kiinnitys varmennetaan ja tarvittaessa laattojen kiinnitystä parannetaan. Viikon 7 alussa liukuporraskuiluun asennetaan rakennustelineet jatkoselvitysten tekemiseksi.

Töiden aikana sisäänkäynti on matkustajien käytössä yhtä liukuporrasta lukuun ottamatta.

Koosteet hallituksen kokouksista 30.10., 28.11. ja 19.12.2024

Hallituksen kokous 30.10.2024

Hallitukselle raportoitiin kokouksen alussa ajankohtaisia asioita. Metkan junakulunvalvonnan ja radioverkkohankinnan seuraavan alustavan tarjouspyyntövaiheen aineistot oli julkaistu. Länsimetro valmistelee vakuutusten kilpailutusta. Länsimetron sisäisten tavoitteiden valmistelu vuotta 2025 varten oli aloitettu.

Hallitukselle esiteltiin paloilmoittimien näytteenottoilmaisin projektin tilannetta. Rakennustöiden edetessä oli ilmennyt muutamia lisätyötarpeita, joiden vuoksi aiemmin päätettyä hankintavaltuutta oli korotettava. Hallitus päätti korottaa hankintavaltuuden esitetyn mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin sähkö- ja teletöiden puitesopimushankinnan tilannetta. Hankinta on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, HKL:n, Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n ja Länsimetro Oy:n yhteinen hankinta. Tarjousten vertailuvaiheessa oli havaittu tarjouspyynnössä olleita virheitä ja epäselvyyksiä, joita ei voitu korjata. Hankinta tuli tämän vuoksi keskeyttää ja julkaista uusi tarjouspyyntö korjattuna. Hallitus päätti keskeyttää hankinnan esityksen mukaisesti.

Hallituksen kokous 28.11.2024

Kokouksen alussa käsiteltiin lyhyesti ajankohtaisia asioita. Vakuutushankinnan hankintailmoitus oli julkaistu ja tarjoajien lisäkysymykset saatu.

Hallitukselle esiteltiin Virve-radioverkon ylläpitopalveluhankintaa. Virve-verkko on käytössä koko metrolinjalla. Se toimii liikenteenohjauksen ja metrokuljettajien sekä valvomopalveluiden ja kenttähenkilöstön ensisijaisena kommunikointikanavana. Suomen Erillisverkot Oy on Suomen valtion kokonaan omistama voittoa tavoittelematon yhtiö, joka toimittaa Virve-radioverkkopalvelua yksinoikeudella. Hankinta tulee tehdä Erillisverkoilta erityisalojen hankintalain suorahankintaperusteella. Hallitus päätti hyväksyä Virve-radioverkon ja antennipiirien ylläpitopalveluiden suorahankinnan esitetyillä perusteilla.  Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan palvelusopimuksen esitetyillä pääehdoilla.

Hallitukselle esiteltiin metroradan huoltopalveluiden hankintaa. Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen: Osa-alue 1: Kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt ja osa-alue 2: Metroradan kiskopyöräkurottajapalvelut. Hankinta on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, HKL:n, Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n ja Länsimetro Oy:n yhteinen. Hallitus päätti valita kilpailutuksen osa-alueeseen 1 Kallio- ja tunnelirakenteen kunnossapito sekä muut radan avustavat työt: Elimäen Huoltopalvelu Ky. Hallitus päätti sulkea Lauttasaaren Huolto Oy:n ja Rakennusliike Kasopa Oy:n tarjouskilpailusta, koska tarjoajat eivät täyttäneet soveltuvuusvaatimuksia. Hallitus päätti sulkea GRK Suomi Oy:n ja Konepalvelu Ercko Oy:n tarjoukset tarjousvertailusta, koska tarjoukset eivät olleet tarjouspyynnön mukaisia.  Hallitus päätti valita kilpailutuksen osa-alueeseen 2 Metroradan kiskopyöräkurottaja palvelut: Elimäen Huoltopalvelu Ky ja Konepalvelu Erkco Oy. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan hankintasopimukset kilpailutuksen voittaneiden tarjoajien kanssa.

Hallitukselle esiteltiin hankintojen keskeyttämiseen liittyvää päätösvaltuusasiaa. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan päättämään hankintojen keskeyttämisestä vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 116 § mukaisesti hankinnan arvosta riippumatta ehdolla, että hallitus ei ole vielä tehnyt kyseiseen hankintamenettelyyn liittyen päätöksiä.

Hallitukselle esiteltiin paloilmoitinjärjestelmän huoltosopimushankintaa. Markkinakartoituksesta saadun palautteen perusteella palvelun voi toimittaa vain yksi toimija. Hankinnalle on erityisalojen hankintalain mukainen suorahankintaperuste. Hallitus päätti hyväksyä paloilmoitinjärjestelmien huollon ja ylläpidon sekä linjalämpöilmaisinjärjestelmien päivityksen suorahankinnan esitetyillä perusteilla. Hallitus valtuutti (vt.) toimitusjohtajan allekirjoittamaan palvelusopimuksen esitetyillä pääehdoilla valitun toimittajan kanssa.

Hallitukselle esiteltiin sähkö- ja teletöiden puitesopimushankinnan tilannetta, josta hallitus oli tehnyt keskeytyspäätöksen edellisessä kokouksessa. Varsinaisen kilpailutuksen asiakirjojen viimeistely oli vielä kesken, minkä vuoksi hallitus päätti jatkaa väliaikaista sopimusta valittujen toimittajien kanssa,  kunnes varsinainen kilpailutus on valmis.

Talousasioista hallitukselle esiteltiin Kaupunkiliikenteen ylläpidon seurantaa ja Länsimetron budjetin 2025 valmistelun tilannetta.

Kokouksen lopuksi hallitukselle esiteltiin tiedoksi muutamia henkilöstöasioita.

Hallituksen kokous 19.12.2024

Kokouksen alussa esiteltiin ajankohtaisia asioita. Vakuutuskilpailutukseen on saatu tarjoukset.

Hallitukselle esiteltiin Länsimetro-konsernin budjettia 2025. Hallitus hyväksyi budjetin esityksen mukaisesti.

Hallitukselle esiteltiin vakuutuskilpailutuksen tarjoukset. Hallitus päätti valita seuraavat hinnaltaan halvimman tarjouksen jättäneet vakuuttajat vakuutuslajikohtaisesti vakuutuskaudelle 3.2.2025-2.2.2026:

  • Omaisuus- ja keskeytysvakuutus: LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
  • Toiminnan- ja tuotevastuuvakuutus sisältäen oikeusturvavakuutuksen: If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike
  • Ympäristövahinkovakuutus: AIG Europe S.A. Sivuliike Suomessa
  • Hallitus valtuutti vt. toimitusjohtajan allekirjoittamaan vakuutussopimukset valituksi tulleiden vakuuttajien kanssa.

Lisätietoja:
Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo, puh. 050 593 3359
Länsimetro Oy vt. toimitusjohtaja Matias Johansson, puh. 040 590 0313

Länsimetro Oy omistaa 21 km rataosuuden, 13 asemaa ja 1 varikon

Länsimetro Oy on modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistaja. Artikkeli esittelee, mitä metroinfra on, mitä kaikkea metroinfraa Länsimetro Oy omistaa ja missä se sijaitsee.

Metro on keskeinen osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennettä. Espoossa ja Helsingissä kulkeva metrolinjasto on joukkoliikenteen selkäranka itä-länsisuunnassa. Tästä metrolinjasta Länsimetro Oy omistaa merkittävän osan, länsimetro-osuuden.

21 km rataosuus, 13 asemaa, 1 maanlainen varikko

Maan alla kulkeva metrolinjan osuus Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen saakka on länsimetro. Länsimetro-osuudella on matkustajaliikenteen käytössä 21 km rataosuus, 13 metroasemaa ja 1 maanalainen metrovarikko. Metroympäristössä on myös eri tyyppisiä metron toimintaan liittyviä teknisiä järjestelmiä. Lisäksi Länsimetro Oy omistaa metron liityntäliikennettä palvelevaa infraa, kuten liityntäpysäköintilaitoksia ja bussiterminaaleja. Länsimetro Oy vastaa noin 2,4 miljardin euron kiinteistö- ja infraomaisuudesta.

Metroliikenteen käytössä olevaa ympäristöä kaikkine rakenteineen ja järjestelmineen kutsutaan metroinfraksi. Metroinfra mahdollistaa turvallisen ja sujuvan metroliikenteen ja matkustamisen.

Länsimetro omistaa matkustajaliikenteen käytössä olevan 21 km rata-osuuden, 13 metroasemaa ja 1 maanalaisen metrovarikon.

2 asemaa Helsingissä, 11 Espoossa

Länsimetron 13 metroasemaa ovat Lauttasaari, Koivusaari, Keilaniemi, Aalto-yliopisto, Tapiola, Urheilupuisto, Niittykumpu, Matinkylä, Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Asemista Lauttasaari ja Koivusaari rataosuuksineen sijaitsevat Helsingissä. Muut asemat rataosuuksineen sijaitsevat Espoossa. Lisäksi Espoossa on Sammalvuoressa sijaitseva metrovarikko. Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteisesti omistama osakeyhtiö: Espoon osuus on 83,5 % ja Helsingin 16,5 %.

Länsimetro Oy varmistaa, että metroinfra pysyy kunnossa koko elinkaarensa ajan

Jotta metrolla on turvallista ja sujuvaa matkustaa nyt ja vuosikymmenten päästä, vaatii metroinfra jatkuvaa ylläpitämistä ja kehittämistä. Infran ylläpitäminen ja kehittäminen vaatii huolellista suunnittelua ja investointeja. Tämä on metroinfran omistajana toimivan Länsimetro Oy:n tekemisen ydin. Länsimetro Oy suunnittelee, ohjaa ja seuraa länsimetro-osuuden kehittämis-, ylläpito- ja huoltopalvelujen toteutumista ja laatua. Länsimetro Oy varmistaa, että metroinfra pysyy hyvässä kunnossa koko elinkaarensa ajan.

Metron osuus Ruoholahdesta itään ml. Ruoholahden asema on nimeltään kantametro. Kantametron omistaa Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos. Koko pääkaupunkiseudun metrolinjan huolto- ja kunnossapitotehtävistä huolehtii Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy. Hallinnoinnista ja ylläpidosta on sovittu Länsimetro Oy:n, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja HKL:n yhteistyösopimuksessa.

Mitä sitä haluaisit tietää metroinfran omistamisesta, ylläpitämisestä ja kehittämisestä? Kommentoi esimerkiksi sosiaalisen median kanavissa, niin avaamme Länsimetro Oy:n toimintaa vastaamalla kysymyksiin esimerkiksi tulevissa artikkeleissa.

Monipuoliset hallintotehtävät tarjoavat mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen

Länsimetrossa on ainutlaatuista asiantuntemusta ja osaamista modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistamisesta, kehittämisestä ja rakentamisesta. Asiantuntijoita esittelevässä juttusarjassa ääneen pääsee hallintojohtaja Mari Mannila.

Kuka olet ja mitä teet Länsimetro Oy:ssä?

Olen Mari Mannila, ja työskentelen hallintojohtajana Länsimetrossa.

Matkasi Länsimetroon

Aloitin Länsimetron hallintojohtajana toukokuussa vuonna 2019, jolloin länsimetron toisen vaiheen eli Matinkylä–Kivenlahti-osuuden rakentaminen oli kiivaimmillaan. Taustani on asianajomaailmassa, jossa työskentelin yli 10 vuotta. Aiemmissa töissäni olen perehtynyt mm. riidanratkaisuun, sopimus- ja yhtiöoikeuteen, yritys- ja kiinteistökauppoihin sekä rakennuslupa- ja kaavoitusasioihin. Minulla on myös varatuomarin pätevyys.

Halusin vaihtelua asianajomaailman tehtäviin. Oikeustieteen opinnot ja aiempi työkokemukseni antoivat hyvän pohjan hallintojohtajan tehtäviin. Tehtävä oli Länsimetrossa uusi, ja pääsinkin itse rakentamaan hallintojohtajan toimenkuvaa ja tehtävien sisältöä. Alussa työni painopiste oli hankinta- ja sopimusasioissa, sopimushallinnan kehittämisessä sekä hallituksen toimintaan liittyvissä tehtävissä. Pääsin kehittämään näihin liittyviä toimintatapoja ja käytäntöjä. Vuosien aikana tehtäväkenttäni on laajentunut, ja olen saanut oppia paljon uutta. Hallintojohtajan vastuut ovat laajentuneet muun muassa vielä enemmän julkisten hankintojen, henkilöstöhallinnon ja viestinnän pariin.

Mitä työnkuvaasi kuuluu? Mistä työpäiväsi koostuu?

Työtehtäviini kuuluu monipuolisesti yhtiön hallintoon liittyvät tehtävät, sopimushallinta ja hankinta-asiat sekä hallitustoiminnan tukeminen, hallituksen kokousten valmistelu ja asioiden esittely hallitukselle. Hallintojohtajalla on myös kokonaisvastuu juridisista asioista. Osallistun myös Länsimetron tytäryhtiöiden hallinnollisiin asioihin.

Hallintojohtajan työt ovat pitkälti asioiden johtamista. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että katson sen perään, että erilaiset asiat etenevät Länsimetron vaatimusten ja tavoitteiden mukaisesti, ja ne valmistuvat oikeaan aikaan. Länsimetro on pieni asiantuntijaorganisaatio. Työskentelen länsimetrolaisten lisäksi monien ulkopuolisten tahojen kanssa. Työssäni tärkeimpiä sidosryhmiä ovat Länsimetron omistajakaupungit eli Espoo ja Helsinki, Kaupunkiliikenne, Metka-projekti ja erilaiset palveluntuottajat, kuten asianajotoimistot.

Vuonna 2024 työni painopiste oli vahvasti hankinta- ja sopimusasioissa. Tiivis yhteistyö ja toimintatapojen kehittäminen hankinnoissa ja sopimusasioissa Kaupunkiliikenteen kanssa ovat kiinteistöomaisuuden hallinnan ytimessä. Kaupunkiliikenne tuottaa pääosan Länsimetron asemien ja radan huolto- ja ylläpitopalveluista. Hallinnoinnista ja ylläpidosta on sovittu Länsimetro Oy:n, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja HKL:n yhteistyösopimuksessa.

Viime vuonna yhteisten hankintojen prosessia kehitettiin, minkä seurauksena Länsimetro on entistä vahvemmin mukana jo hankintojen valmistelussa. Minä esimerkiksi osallistun hankintojen valmisteluun etenkin sopimusvalmistelun osalta, valmistelen Länsimetron ja tytäryhtiöiden hankintapäätökset ja esittelen ne hallitukselle.

Länsimetro on myös mukana metron kapasiteettia ja luotettavuuden parantamista toteuttavassa hankkeessa, johon liittyy muun muassa uuden radioverkon ja uuden junakulunvalvontajärjestelmän hankinnat. Näiden hankintojen neuvottelut ovat käynnissä. Nekin tehdään Kaupunkiliikenteen kanssa.

Metka-hanke toteutetaan Kaupunkiliikenne Oy:n, Länsimetro Oy:n, HSL:n, Espoon kaupungin ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhteistyönä. Lue lisää hankkeesta Kaupunkiliikenteen sivuilta.

Missä työskentelet?

Pääsääntöisesti työskentelen Länsimetron toimistolla Keilaniemessä, mutta yhden päivän viikossa teen töitä etänä. Arvostan sitä, että Länsimetrossa on joustavat työajat – tämä helpottaa esimerkiksi työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista. Itse aloitankin työpäivät varhain aamulla, jotta illat jää harrastusrumban pyörittämiseen.

Mikä tekee työstäsi mielenkiintoista? Mikä työssäsi motivoi?

Minulla on ollut mahdollisuus vaikuttaa hallintojohtajan tehtävänkuvaan alusta asti ja muokata sitä vastaamaan yhtiön muuttuvia tarpeita sekä omia kiinnostuksen kohteita. Mahdollisuus kehittää itseään ja oppia uutta on ollut hallintojohtajan työssä palkitsevaa. Reilun viiden vuoden aikana hallintojohtajan tehtäväkenttä on laajentunut ja vastuut kasvaneet, kuten edellä olen kuvannut. Kehitysmahdollisuuksien vuoksi olen viihtynyt tässä tehtävässä erittäin hyvin.

Työssäni ei ole liikaa rutiineja, vaan työviikkojen sisällöt vaihtelevat tosi paljon. Näkymä kalenterissani ulottuu vain viikon tai kahden päähän, ja sekin voi tehdä täyskäännöksen. Tämä sopii minulle hyvin. Pidän myös siitä, että organisaation pienen koon vuoksi työpäivät voivat tuoda eteen yllättäviä asioita, ja  pääsen osallistumaan monenlaisiin tehtäviin. Meillä Länsimetrossa arvostetaan joustavuutta hoitaa työtehtäviä myös oman asiantuntijatehtävän ulkopuolelta.

Pidän erityisesti hallitusasioiden parissa työskentelystä. Tykkään esimerkiksi hallituksen kokousten valmistelusta ja kokousmateriaalien tuottamisesta. Olen päässyt näkemään, mitä kuntayhtiön hallitustoiminta on ja päässyt kehittämään hallitustyöskentelyn toimintatapoja.

Millainen työyhteisö Länsimetro on?

Arvostan työyhteisömme matalaa hierarkiaa. Länsimetrossa on helppo pyytää apua, ja aina voi luottaa, että itselleen löytää sparrauskumppanin. Meillä on myös kepeä ja hauska tunnelma.

Miten palaudut töistä?

Harrastan paljon liikuntaa, kuten juoksua ja kuntosalilla käymistä. Liikunta auttaa minua palautumaan töistä ja muusta arjen pyörityksestä. Jos en ole itse liikkumassa, olen todennäköisesti jäähallilla tai jalkapallokentän laidalla katsomassa poikieni pelejä.

Marin suosikkiasema on Espoonlahden metroasema sen sporttisen teeman ja freesin ilmeen vuoksi. Marille tärkeä elementti on vesi, jonka voi aistia aseman arkkitehtuurissa. Espoonlahden asemalla on värejä, valoja ja materiaaleja, jotka ovat saaneet vaikutteita uimahallimaailmasta ja sen ilme on raikas. Kromipinnat imitoivat vedenpinnan väreilyä ja heijastuvaa valoa, kaakelipinnat hohtavat valkoisina, kirkas valkoinen valo valaisee asemalaituria ja uima-altaiden ratakellukkeista tutut värit löytyvät laiturialueen ovista.

Tutustu Espooonlahden asemaan. 

HSL tiedottaa: Muutoksia kulkureiteissä Tapiolan metroaseman eteläpuolella ke 15.1. alkaen

Kulkureitit Tapiolan metroaseman ja bussiterminaalin lähellä Itätuulenkujan puolella asemaa muuttuvat siltatöiden vuoksi 15.1. Kulku Tapiolan asemalle ja kauppakeskus Ainoaan Tuulimäenpolkua ja Tuulimäki-nimistä katua pitkin etelän suunnasta suljetaan, koska kadun Itätuulenkujan ylittävä silta poistuu käytöstä.

Korvaava reitti Tuulimäenpolulta kulkee Rossinmäenpolun kautta, jonka päähän rakennetaan uusi Itätuulenkujan ylittävä silta. Uusi ylitysilta tulee käyttöön ennen Tuulimäen yhteyden poistamista käytöstä.

Bussiterminaalin laiturien 10-11 luota ja kauppakeskus Ainoasta uudelle sillalle pääset kulkemalla hissillä ensimmäiseen kerrokseen ja ensimmäisestä kerroksesta ulos Helmakujan uloskäynnistä.

Suljetulle reitille asennetaan myös opastekylttejä ohjaamaan uudelle reitille vanhan sillan poistuessa käytöstä.

Muutokset kartalla

HSL:n tiedote Tapiolan kulkureittimuutoksista.