Viimeisin päivitys 23.3.2017

Hanke etenee kahdessa vaiheessa

Länsimetro tuo kolmetoista uutta asemaa. 14 kilometriä pitkän Ruoholahti-Matinkylä-osuuden asemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään. Toisessa vaiheessa rakentuu seitsemän kilometriä pitkä ratalinja ja viisi uutta asemaa; Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Sammalvuoreen rakennetaan maanalainen metrovarikko.  Metro kulkee koko 21 kilometrin matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa. 

Asemien lisäksi rakennetaan yhteensä 23 kuilua, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoista varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä. 

Ykkösvaiheen valmistumisen ajankohdasta saadaan tietoa siinä vaiheessa, kun asemien yhteiskoekäyttötestauksista on riittävästi kokemusta. 

Oheisessa kuvassa on Tapiolan metroasema sijoitettuna Olympiastadionille. Ilmanvaihtokuilut ovat suunnilleen stadionin tornin korkuisia. Asemahalli peittää lähes puolet stadionin kentästä. Asemia on rakennettu kahdeksan.

Kuvasovite: APRT Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy.

Länsimetro lukuina

  • 14 + 7 kilometriä
  • 2 rinnakkaista tunnelia
  • 8 + 5 uutta asemaa
  • 12 + 6 työtunnelia
  • 15 + 8 poistumistiekuilua
  • 170 000 matkustajaa päivittäin
  • 3 050 liityntäpysäköintipaikkaa
  • 4 100 pysäköintipaikkaa pyörille
  • Ruoholahti - Matinkylä loppukustannusennuste 1 186 miljoonaa euroa
  • Matinkylä - Kivenlahti kustannusarvio 801 miljoonaa euroa (11/2013 hintatasossa)
  • Työllistää satoja suunnittelijoita ja tuhansia rakentajia ja välillisesti tuhansia alihankkijoita