Viimeisin päivitys 23.3.2017

Rakentaminen alkoi 2009

Metroliikenne alkoi Helsingissä vuonna 1982 välillä Rautatientori-Itäkeskus. Sen jälkeen metrolinjasto on laajentunut vaiheittain, Ruoholahteen vuonna 1993 ja Vuosaareen 1998. Uusin asema on vuonna 2007 avattu Kalasatama.

Ruoholahti-Matinkylä -osuuden rakentaminen alkoi 2009
Länsimetron ensimmäisen vaiheen suunnittelu käynnistyi Espoon kaupunginvaltuuston ja Helsingin kaupunginhallituksen vuonna 2006 tekemien päätösten mukaisesti maaliskuussa 2007. Espoon kaupunginvaltuusto päätti rakentamisesta kokouksessaan 19.5.2008 ja Helsingin valtuusto 21.5.2008. Espoon valtuusto päätti maanalaisten metrokaavojen hyväksymisestä tammikuussa 2009. Espoon rakentamista viivästyttivät yli vuodella metrotunnelien ja asemien maanalaisista kaavoista tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valitukset helmikuussa 2010.

Helsingin valtuusto käsitteli asian marraskuussa ja kaava sai lainvoiman joulukuussa 2009. Ruoholahdesta Salmisaaren rantaan on jo voimassa oleva maanalainen asemakaava, joka mahdollisti länsimetron rakentamisen aloittamisen. Lauttasaaressa työt aloitettiin työtunnelien louhinnoilla alkukesällä 2010. Rakentaminen alkoi Espoossa 31.5.2010.

Matinkylästä Kivenlahteen
Alustava yleissuunnitelma metron jatkumisesta Matinkylästä Kivenlahteen valmistui keväällä 2011. Hankesuunnitelman laatiminen alkoi syyskuussa 2011 ja se valmistui vuoden 2012 toukokuussa. Espoon valtuusto hyväksyi kesällä 2012 hankesuunnitelman länsimetron jatkamisesta Matinkylästä Kivenlahteen. Valtiolla on tonttitarjontaa koskevan sopimuksen perusteella valmius sitoutua osallistumiseen länsimetron rakentamiseen sen suunniteltuun päätepisteeseen, Kivenlahteen saakka siten, että valtion osuus hankkeen kustannuksista on enintään 240 milj. euroa ja tulee maksettavaksi aikaisintaan vuodesta 2017 lähtien. (Lähde: Valtioneuvosto, www.vn.fi 19.6.2014). Espoon kaupunginvaltuusto päätti kokouksessaan 29.9.2014 antaa kaupungin omavelkaisen takauksen lainoille, joilla rahoitetaan Espoon maksuosuus länsimetron rakentamiseen välillä Matinkylä – Kivenlahti. Samassa yhteydessä päätettiin, että rakentamisesta vastaa Länsimetro Oy.

Ykkösvaiheen eteneminen:

2006   Helsinki päättää metron automatisoinnista

2008   Länsimetron hankesuunnitelma

2008   Espoon kaupunginvaltuusto päätös rakentamisesta 19.5.

2008   Helsingin kaupunginvaltuusto päätös rakentamisesta 21.5.

2009   Louhinta alkaa Ruoholahdessa

2010   Louhinta alkaa valitusten jälkeen Espoossa

2013   Rakentaminen alkaa

2014   Louhinnat päätökseen

2016   Testausvaihe

2017   Liikenteelle