Kurkkaa metrotyömaalle: varavoimakoneiden asentaminen metroasemille alkoi

Matinkylä–Kivenlahti -osuuden ensimmäisten varavoimakoneiden haalaaminen metroasemille alkoi viime viikolla. Ensimmäinen varavoimakone haalattiin tiistaina 25.2. Kaitaan asemalle ja toinen loppuviikosta Espoonlahden asemalle. Kurkista, miten  Espoonlahden varavoimakoneen haalaus etenee. 

Jokaiselle uudelle metroasemalle ja Sammalvuoren varikolle tulee varavoimakone.  Yhteensä varavoimakoneita asennetaan Matinkylä–Kivenlahti -osuudelle kuusi kappaletta. Varavoimakone käynnistyy automaattisesti muutamien sekuntien viiveellä, jos aseman talotekniikkaa palvelevat muuntajat jäävät ilman sähkönsyöttöä vian tai muun esim. valtakunnallisen sähkökatkon takia. Varavoimakoneen teho on 500 kilowattia. Tehot riittävät metroaseman turvallisuuden kannalta keskeisten toimintojen pyörittämiseen kuten esimerkiksi riittävään valaistukseen, äänentoistoon, evakuointihissin käyttöön ja kulunvalvontaan. Varavoimakone varmistaa metroaseman turvallisen käytön sähkökatkon sattuessa ja turvaa ihmisten poistumisen metroasemalta. Länsimetron Matinkylä–Kivenlahti-osuuden varavoimakoneiden toimittaja on työyhteenliittymä Geneset – Geneset Powerplants Oy ja Hautalan Sähkömoottori Oy.

Ennen kuin varavoimakoneet toimitetaan asennettaviksi uusille metroasemille, laitteistokokonaisuuksien toiminta tarkistetaan ns. FAT-testin (Factory Acceptance Test) avulla.

Kurkistimme aikaisemmin, miten liukuportaat asennetaan – liukuportaat ovat matkustajille näkyvä ja tuttu osa metroasemaa. Sen sijaan varavoimakoneet sijaitsevat matkustajille näkymättömissä olevissa tiloissa. Matkustajien näkemät tilat kuten metrolaituri ja liukuportaat ovat vain noin kolmasosa kaikista metroaseman tiloista: 2/3 tiloista on katseilta piilossa.

Varavoimakone on kooltaan noin 3,9 metriä X 1,6 metriä X 2,6 metriä (pituus x leveys x korkeus). Painoa koneella on noin 4 500 kiloa. Varavoimakone varmistaa metroaseman turvallisen käytön sähkökatkon sattuessa ja turvaa ihmisten poistumisen metroasemalta.

Varavoimakone kuljetettiin maan alle yhtenä kappaleena – toisin kuin esimerkiksi liukuportaat tuotiin maan alle useammassa osassa ja osat yhdistettiin toisiinsa vasta maan alla. Varavoimakone kuljetettiin huoltotunnelin ja tulevan metroradan kautta asennuspaikan lähettyville, josta se nostettiin nostovälineiden avulla paikoilleen. Lopullisella asennuspaikallaan varavoimakone puretaan muovisuojastaan ja asennetaan käyttökuntoon.

Varavoimakoneiden asennus on yksi 30 sivu-urakasta, joita koko ratalinjalla tehdään. Muita sivu-urakoita ovat mm. liukuportaat, hissit, savunpoistopuhaltimet ja kameravalvonta.