Matkustajille näkyvien asematilojen ja metrojunien taakse kätkeytyy kiehtova tekninen maailma

Länsimetrossa on ainutlaatuista asiantuntemusta ja osaamista modernin ja aikaa kestävän metroinfran omistamisesta, kehittämisestä ja rakentamisesta. Asiantuntijoita esittelevässä juttusarjassa vuorossa on projektipäällikkö Jouni Litmanen. Jouni on työskennellyt Länsimetrossa reilun vuoden.

Kuka olet ja mitä teet Länsimetro Oy:ssä?

Olen Jouni Litmanen ja työskentelen Länsimetrossa projektipäällikkönä. Olen työskennellyt Länsimetrossa syyskuusta 2023 alkaen, eli olen ollut länsimetrolainen reilun vuoden.

Mikä Länsimetron asemista on suosikkiasemasi?

Länsimetro omistaa 13 metroasemaa, joista Jouni nostaa suosikikseen Keilaniemen. Jouni arvostaa hyviä joukkoliikenneyhteyksiä ja sitä, että pääsee kulkemaan työmatkat sujuvasti julkisilla. Länsimetron toimisto sijaitsee Keilaniemen metroaseman kupeessa, joten metro palvelee Jounia erinomaisesti ja asema on työpaikan myötä tärkeä läpikulkupaikka.

Tutustu Keilaniemen metroasemaan.


Kuva: M. Partanen

Matkasi Länsimetroon.

Päädyin  Länsimetroon hieman vahingossa. Työskentelin ennen Länsimetroa projektipäällikkönä EKE-Electronicsilla Lontoon metron parissa, enkä ollut etsimässä uutta työtä.  Sain rekrytoijan yhteydenoton, ja viikonlopun yli  pohdittuani tartuin haastattelukutsuun.

Haastattelussa minulle esiteltiin METKA-hanketta, jonka parissa pääsisin työskentelemään. Hankkeen esittely teki minuun vaikutuksen ja siinä hetkessä tunsin, että nyt löytyi täydellinen mätsi! Rekrytointi oli kokonaisuudessaan myönteinen kokemus ja vaikutti minut esimerkiksi nopeudellaan.

Länsimetroa ja Lontoon metroa lukuun ottamalla minulla ei ole kokemusta metromaailmasta. Olen työskennellyt tietoliikennealalla projektipäällikön tehtävissä parikymmentä vuotta. Valmistuin Helsingin teknillisestä oppilaitoksesta 80-luvun lopulla. Olen työskennellyt vuosien varrella monissa eri tehtävissä ja organisaatioissa.

Aloitit Länsimetrossa syksyllä 2023. Millainen vastaanotto on ollut?

Minut on otettu tosi hyvin vastaan ja pääsin tosi hyvin mukaan länsimetrolaisten porukkaan.

Olen ilahtunut, että Länsimetrossa ei ole lainkaan ”tämä ei kuulu minulle” -henkeä. Kaikilla asiantuntijoilla on omat vastuualueensa, mutta koska olemme pieni porukka, meillä arvostetaan joustavuutta ”tehdä vähän kaikkea”. Toimarikin keittää kahvia. Kaikki tekevät yhteistä hyvää, vaikka meillä on omat asiantuntijavastuut ja -velvollisuudet. Kaikilta löytyy myös aikaa auttaa toista.

Kuten tiedämme, että koronan myötä etätyöskentely yleistyi työelämässä. Meillä Länsimetrossakin on joustavat työajat ja mahdollisuus työskennellä etänä, mutta näistä huolimatta meidän toimistolla on aina joku paikalla. Meillä on yhteisiä toimistopäiviä, eikä muinakaan päivinä toimistolla tarvitse olla yksin. Pidän tästä yhteisöllisyydestä.

Minkä olet kokenut ensimmäisen vuoden aikana kaikkein haastavimmaksi?

Ensimmäisen vuoden haasteet ovat liittyneet julkisiin hankintoihin ja tekniikkaan metroprojektien takana. Olen kokenut nämä mahdollisuuksina oppia uutta.

Julkiset hankinnat ovat minulle uusi kokonaisuus, johon olen päässyt tässä työssä mukaan. Julkiset hankinnat ovat monivaiheisia ja niissä on noudatettava hankintalakia. Julkisten hankintojen prosessissa on ollut paljon opittavaa. Tämä on ollut suurin muutos ja näkökulmavaihdos toimittajan puolella työskentelyyn verrattuna.

Olen kokenut projektiammattilainen ja projektikäytännöt ovat tuttuja, mutta metroprojektien takana oleva tekninen maailma järjestelmineen on varsin vieras. Teknisenä ihmisenä olen kuitenkin kiinnostunut ymmärtämään järjestelmiä ja tekniikoita, jotta kokonaisuus hahmottuisi. Kun itse olen päässyt edes vähän kärryille järjestelmäpuolesta, vuorovaikutus muiden asiantuntijoiden kanssa on aina vain sujuvampaa.

Monessa epäselvässä asiassa on auttanut kollegoiden avuliaisuuden lisäksi iänkin tuoma varmuus ja uskallus kysyä.

Mistä työpäiväsi koostuu?

Työajastani noin puolet menee METKA-hankkeeseen. Yhteistyöhankkeella on yhteinen toimisto, joka sijaitsee Helsingin Kalasatamassa. Työskentelen METKA-toimistolla noin kaksi päivää viikossa. Länsimetrolaisten lisäksi teen tiivistä yhteistyötä Kaupunkiliikenteen kanssa.

Muina työpäivinä työskentelen Länsimetron toimistolla Espoon Keilaniemessä tai etänä. METKA-hankkeen lisäksi olen mukana Tapiolan kääntöraide -projektissa ja Virve2-projektissa. Tapiolassa kääntöraiteen asetinlaitetta muutetaan siten, että juna pystyy ajamaan käännölle nykyistä suuremmalla nopeudella ja tämä osaltaan mahdollistaa tiheämmän vuorovälin. Virve2 liittyy puolestaan viranomaisten ja muiden turvallisuustoimijoiden viestinnässä käytettävään uuteen viranomaisverkkoon ja sen toimintaan metroympäristössä. Hoidan myös Länsimetro-rakennushankkeen takuuasioita tietoliikennejärjestelmien ja kameravalvonnan osalta.

Työpäiviini kuuluu tapaamisia eri projektien palvelutoimittajien, alihankkijoiden ja konsulttien kanssa. METKA-hankkeessa on käynnissä radioverkon hankinta. Tähän kilpailutukseen liittyy mm. tarjoajien tapaamisia, hankinta- ja kilpailutusdokumenttien tekemistä ja läpikäyntiä sekä monia muita hallinnollisia töitä.

METKA on metron kapasiteettia ja luotettavuuden parantamista toteuttava hankekokonaisuus. Hankkeessa parannetaan metron matkustajakapasiteettia uusimalla elinkaarensa päässä olevia järjestelmiä. Järjestelmien uudistamisen ja kalustohankintojen jälkeen voidaan tihentää metron vuoroväliä ja siten kasvattaa matkustajakapasiteettia.

Hanke toteutetaan Kaupunkiliikenne Oy:n, Länsimetro Oy:n, HSL:n, Espoon kaupungin ja Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhteistyönä.

Lue lisää Metka-hankkeesta Kaupunkiliikenteen sivuilta.

Mistä innostuit viimeksi työssäsi?

Vierailin taannoin Tapiolan metroasemalla sijaitsevalla kääntöraiteella. Matkustajille näkyvien asematilojen ja metrojunien taakse kätkeytyy lukematon määrä järjestelmiä ja metron vaatimaa tekniikkaa laidasta laitaan. Metromatkustajana näet vain noin kolmasosan asematiloista. Tämä metromaailma on todella kiehtova! Tietokoneen ääressä istumisen sijaan on innostavaa jalkautua metroasemille tekemään ”oikeaakin työtä”.

Miten palaudut töistä? Mitä harrastat?

Harrastan radioamatööritoimintaa sekä olen mukana vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä. Nautin liikkua luonnossa. Laitan mielelläni rinkan selkääni ja teen pieniä vaelluksia. Talvella laskettelen. Lisäksi olen kiinnostunut hyvästä ruuasta, viineistä ja oluista.